Friday, July 18, 2008

Mencabar Keupayaan Diri


Sometimes, samada kita sedar @pun x, kita selalu merasa lemah dan menganggap kita tidak berupaya untuk melakukan sesuatu kerana kita merasakan ia terlalu sukar bagi kita untuk melakukannya....kita tidak mahu mengambil risiko untuk cuba melakukannya dan melihat sejauh mana kemampuan dan kehebatan diri kita sendiri...


Contohnya kita disuruh untuk bercakap di khalayak ramai....kita adalah seorang yg pendiam dan kurang bercakap serta berkomunikasi dgn org lain....kita sedar itu justeru kita mahu berubah...dari introvert kepada ekstrovet....


Memang kita akan rasa berdebar, dan bertanya pd diri, mampukah aku melakukannya? bagaimana reaksi audiens pada aku nanti? positif atau negatif? Macam mana kalau aku tiba-tiba blank nanti? Mcm2 psoalan bermain di minda....


Pada saat ini, kita harus mencabar keupayaan diri kita...kenapa pulak aku x boleh buat? selama ni aku boleh bercakap dengan kawan2,ok je xde mslh pun...kenapa tidak aku gunakan peluang ini untuk berkongsi maklumat di samping meningkatkan motivasi dalam diri dan orang lain...aku boleh melakukannya dengan syarat aku harus yakin pada diri aku, jadi diri aku sendiri....


Bila bercakap tentang keyakinan diri, hanya kita sendiri yg boleh meyakinkn diri kita sendiri... sbb tu kena selalu berfikiran positif,kita jd x yakin sbb asyik fikir negatif aje... selalulah katakan yg baik2 pd diri kita...aku ade keistimewaan aku sendiri...jgn bandingkn diri kita dengan org lain...kita akan rasa lemah klu kita lihat kita x sehebat org lain...that's why kita cari kehebatan diri kita....


Macam mana nak mencabar keupayaan diri? Cuba untuk melakukan sesuatu yg kita rasa sukar untuk kita lakukan...kita sememangnya tau apa yg kt boleh lakukan ataupun x...kuatkn semangat dlm diri,katakan pd diri aku boleh lakukannya...mohon pd ALLAH agar kita diberikan kekuatan...jangan berhenti mencuba...klu gagal cuba lagi...kaji balik apa kelemahan dan kesilapan kita....kadangkala kita perlu melakukan berkali2 utk hasil yg terbaik....semoga sukses utk diri aku dan kawan2 semua.....




No comments: