Friday, July 18, 2008

Tentang Jodoh


Dulu aku sering risau pasal jodoh...sape la jodoh aku...sampai selalu bad mood,x ceria...bila tgk org lain dah ade couple...sbb nak sedapkan hati aku ckp pd diri aku x semestinye org yg x bcinta x kahwin...org yg bcinta tu belum tentu kahwin akhirnya....betul x?


Pernah sampai satu tahap aku betul2 kecewa bila org yg betul2 aku suka, bukan jodoh aku...bila dah jadi begitu, aku dah x nak fikir pasal cinta lagi.Tapi Allah Maha Besar kerana di sebalik kesedihan yg aku alami sebenarnya dia telah sediakan seseorang utk aku yg mencintai aku seadanya aku...sesungguhnya Dia Maha Mengetahui apa yg tbaik utk hamba-hambaNya....


Setiap org ade jodoh masing2 yg telah ditentukn Allah sejak usia 4 bulan dlm kandungan ibu kita..bila sampai masanye ia akan hadir juga...ada org cpt ada org lambat...kena sabar dan berdoa agar kt ditemukan dgn org yg soleh...jodoh kita adalah cermin diri kita....


Bagi aku, selagi belum ada lafaz ijab dan qabul, perlu membatasi pergaulan...elakkan perkara yg boleh menimbulkn fitnah...dan yg paling baik adalah bercinta selepas berkahwin kerana ia lebih indah...mmg fitrah kita manusia ingin mencintai dan dicintai...namun perlu ada sempadan diri dan tidak menyerahkan hati sepenuhnya agar bila sesuatu yg x diingini berlaku,kt x terlalu kecewa....


Kini aku redha dengan ketentuan Allah, jika dia jodohku insyaallah akan dpermudahkan urusanku dgnnya....Apa yg pntg, berusaha dan berdoa agar kita beroleh kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan akhirat bersama teman yg telah Allah pilih utk kita...Jangan berputus asa kerana Allah telah menyediakan sesuatu yg indah dan terbaik utk kita selagi kita tetap dalam kesabaran....



No comments: